Artikel | 5 mars 2025
AFS 2023:3 Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter

Den 1 januari 2025 trädde Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur i kraft. Trots att många av de tidigare reglerna förblir oförändrade, har flera nya krav införts för aktörer inom bygg- och anläggningsbranschen för att tydliggöra ansvar och uppgifter, särskilt under de inledande faserna av byggprocessen.
Den nya föreskriften Projektering och byggarbetsmiljösamordning – grundläggande skyldigheter (AFS 2023:3) klargör ansvarsfördelningen mellan byggherrar, projektörer, byggarbetsmiljösamordnare och tillverkare av monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar. Föreskriften är en kombination av tidigare regler, förtydliganden och helt nya bestämmelser. Enligt Arbetsmiljöverket var de gamla reglerna oklara vad gäller arbetsmiljöansvar och fördelning av uppgifter, vilket de nya reglerna adresserar genom att tydliggöra vem som ansvarar för olika arbetsmiljöåtgärder i ett byggprojekt och när dessa ska genomföras.
Det övergripande syftet med den nya föreskriften är att förebygga arbetsmiljörisker både under byggfasen och vid framtida användning av byggnaden, genom att skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö samt en effektiv samordning och organisering av bygg- och anläggningsprojekt. Ett exempel på de nya reglerna är kravet på att arbeta enligt gemensamma grundprinciper för att förebygga arbetsmiljörisker som kan uppstå i bygg- och bruksskedet, samt att alla aktörer ska anpassa sitt arbetsmiljöarbete efter byggprojektets storlek, komplexitet och risknivå.
Setterwalls kommentar: Med den nya föreskriften om projektering och byggarbetsmiljösamordning är det av stor vikt att företag och aktörer inom bygg- och anläggningsbranschen ser till att deras interna styrdokument är uppdaterade och anpassade till de nya reglerna. Det är även viktigt att byggherrar, projektörer, byggarbetsmiljösamordnare (Bas-P och Bas-U) och tillverkare av monteringsfärdiga byggnader eller anläggningar har god förståelse för de nya bestämmelser som gäller för deras specifika roll. För byggherrar, som bär det övergripande ansvaret för att säkerställa en säker arbetsmiljö genom hela byggprocessen och att andra aktörers skyldigheter efterföljs, är det särskilt viktigt att ansvarsområdena är tydligt definierade och dokumenterade.
För de som ännu inte har gjort det, är det en god idé att genomföra en översyn av nuvarande arbetsmiljörutiner, policyer och andra relevanta interna dokument. Genom att skapa och implementera en uppdaterad arbetsmiljöstrategi, anpassad till det nya regelverket, kan företag både minska risken för olyckor och undvika eventuella rättsliga och ekonomiska konsekvenser som kan uppstå om de nya föreskrifterna inte följs på rätt sätt.