Artikel | 18 Mar 2021
”Compliance: Vad gör du och ditt företag när ingen ser?”- En vägledning och guide för din compliance-resa
Kraven på god affärsetik ökar. I sin nya bok ”Compliance: Vad gör du och ditt företag när ingen ser?” beskriver Bo Berndtsson, Setterwalls advokat med mångårig erfarenhet inom compliance, hur korruption och regelbrott inom den egna verksamheten kan förhindras.
Hårdare lagstiftning och höjda förväntningar på hållbarhet och transparens. Det är några av drivkrafterna bakom dagens allt tuffare krav på god affärsetik och regelefterlevnad. För att veta hur man ska navigera har compliance blivit ett allt viktigare begrepp, inte bara bland internationella koncerner, utan även i det svenska näringslivets mellanskikt. Det säger advokaten Bo Berndtsson, delägare i Setterwalls Advokatbyrå och aktuell med boken ”Compliance: Vad gör du och ditt företag när ingen ser?
– Idag är acceptansen för slarv och övertramp väldigt låg, inte bara från myndigheternas håll, utan också från övriga samhället. Många medelstora företag i Sverige har varit sena med att inse detta och riskerar därmed att missa korruption och andra felsteg som kan skada verksamheten och som hade kunnat förhindras med ett systematiskt compliance-arbete, säger Bo Berndtsson.
Integritet och mod
Bo Berndtsson, som har mångårig erfarenhet av att bygga upp compliance-funktioner inom svenska storbolag, redogör i sin bok för de grundläggande byggstenarna i ett effektivt compliance-arbete. De drygt 160 sidorna rymmer både teori och handfast rådgivning kring hur ett företag bör agera för att förebygga korruption, efterleva lagstiftning och förhålla sig till samhällets förväntningar. Även compliance-funktionens plats i organisationen beskrivs.
– Den som anställs för att sköta compliance-frågor i en verksamhet ska ha mod och integritet. Men framför allt måste det vara en position som har tillräckligt med inflytande för att kunna påverka. Det är en central roll som både handlar om att skapa en samsyn kring vad ett företag står för och att kunna säga ifrån när något riskerar att gå fel, säger Bo Berndtsson.
Direkt affärspåverkan
Utvecklingen på området har gått snabbt. Att vara en pålitlig affärspartner innebär idag att måna om att verksamheten är hållbar och långsiktig.
– Även kraven från banker, aktiemarknaden och frivilligorganisationer avgör om ditt företag betraktas som framgångsrikt. Det här är frågor som har direkt affärspåverkan och berör hela bolagets anseende, säger Bo Berndtsson.