Artikel | 27 juni 2025
Nya strandskyddsregler från och med den 1 juli 2025

Den 15 maj 2025 röstade riksdagen ja till regeringens förslag om lättnader i strandskyddsreglerna (se prop. 2024/25:102). De nya reglerna börjar gälla redan den 1 juli 2025 och innebär att det blir enklare att bygga vid strandnära lägen, bland annat genom att det generella strandskyddet vid små vatten och vatten som anlagts efter den 30 juni 1975 inte längre ska gälla. I denna artikel går vi igenom de viktigaste delarna av de nya reglerna.
Övergripande om nuvarande reglering
Strandskydd gäller längs med kusten och vid samtliga insjöar och vattendrag – oberoende av storlek – och innebär ett generellt förbud att inom 100 meter från strandlinjen uppföra nya byggnader eller anläggningar, samt ett förbud mot att vidta åtgärder som väsentligen förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter. Strandskyddet gäller även vid allt vatten – exempelvis dammar, kanaler och diken – som har anlagts efter den 30 juni 1975. Syftet med strandskyddet är att trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden, och bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten. Länsstyrelsen kan även i det enskilda fallet besluta att utvidga strandskyddsområdet till högst 300 meter från strandskyddslinjen, om det behövs för att säkerställa något av strandskyddets syften.
Det finns ett flertal undantag från strandskyddet. Bland annat gäller inte strandskyddet för byggnader och anläggningar som behövs för jordbruk, fiske, skogsbruk eller renskötsel, om de för sin funktion måste finnas eller vidtas inom strandskyddsområdet, och under förutsättning att de inte avser att tillgodose bostadsändamål. Vidare undantas andra särskilda verksamheter som avser konstruktion av allmän väg eller järnväg samt starkströmsledningar.
Den som önskar uppföra en byggnad eller anläggning inom ett strandskyddsområde, som inte omfattas av undantagen från strandskyddet, behöver vända sig till länsstyrelsen och antingen ansöka om dispens från strandskyddet, eller ansöka om att länsstyrelsen ska besluta om att upphäva strandskyddet. Efter en bedömning i det enskilda fallet får länsstyrelsen, beroende på vad ansökan avser, meddela antingen dispens eller besluta att upphäva strandskyddet för det berörda området. Länsstyrelsen är med andra ord inte tvungen att meddela dispens eller upphäva strandskyddet. I vissa fall kan kommunen även ge dispens från strandskyddet.
Dispens kan meddelas för (i) byggande av försvarsanläggning, allmän väg eller järnväg, eller (ii) om dispensen avser ett område som redan är skyddat av andra bestämmelser enligt miljöbalken. Det krävs dock även att särskilda skäl föreligger, exempelvis genom att marken redan är exploaterad eller att den behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan tillgodoses på annan plats. Vad som är att anse som särskilda skäl finns särskilt angivet i strandskyddsreglerna.
Det är även särskilt angivet i lag under vilka förutsättningar ett upphävande får ske. Förutsättningarna som krävs för att länsstyrelsen ska få upphäva strandskyddet skiljer sig emellertid från när dispens får meddelas. Exempelvis får upphävande ske om det är uppenbart att området i fråga saknar betydelse för att tillgodose strandskyddets syften, eller strandskyddet gäller vid en liten sjö eller ett litet vattendrag och områdets betydelse för att tillgodose strandskyddets syften är liten.
Viktiga ändringar från och med den 1 juli 2025
Inget strandskydd vid små insjöar och smala vattendrag
Den nya regleringen innebär att det generella strandskyddet inte längre ska gälla vid små insjöar med en vattenyta på högst 1 hektar eller vid vattendrag som är högst 2 meter breda vid normalt medelvattenstånd. I stället för att dessa vatten automatiskt omfattas av strandskydd, kommer att införas en ordning där strandskydd endast gäller efter en särskild prövning i det enskilda fallet. Länsstyrelsen får möjlighet att besluta om strandskydd upp till 100 meter från strandlinjen vid sådana små vatten, men endast om området har särskild betydelse för strandskyddets syften. Länsstyrelsens möjlighet att meddela ett utvidgat strandskyddsområde till 300 meter från strandskyddslinjen för dessa vatten tas emellertid bort.
Strandskydd ska inte gälla för vatten anlagt efter 1975
Efter den 1 juli 2025 kommer strandskyddet inte längre gälla vid insjöar och vattendrag som har anlagts genom fysiska åtgärder, under förutsättning att dessa åtgärder påbörjats efter den 30 juni 1975. Konsekvenserna av detta är att nyanlagda vatten, såsom grävda viltvatten, dammar, täktsjöar och konstgjorda kanaler, inte automatiskt kommer omfattas av strandskydd. Tidpunkten för när ett vatten anses vara anlagt knyts till när de fysiska arbetena påbörjades, inte när de slutfördes. Om det inte går att fastställa exakt när ett vatten anlagts ska en samlad bedömning göras utifrån vad som är mest sannolikt.
Ny möjlighet till dispens för förvärvsverksamheter med begränsad påverkan
En ny dispensgrund införs för förvärvsverksamheter med begränsad påverkan på strandskyddets syften. Dispens kan sålunda ges för byggnader, anläggningar, anordningar eller åtgärder som inte är avsedda för bostadsändamål, om de behövs för en långsiktigt avsedd verksamhet och om det strandnära läget innebär en funktionell fördel som inte kan uppnås utanför det strandskyddade området.
För tillämpning av dispensgrunden, krävs att verksamheten ska vara varaktig och bedrivas i områden där exploateringstrycket är lågt, vilket innebär att dispensmöjligheten inte gäller i tätbebyggda eller hårt exploaterade områden. Kravet att dispens endast får meddelas om verksamheten har en begränsad påverkan på strandskyddets syften utesluter exempelvis större industrier eller restauranger, men skulle kunna tillämpas vid caféverksamhet eller mindre turistanläggningar. Syftet är att skapa bättre förutsättningar för näringslivsutveckling på landsbygden utan att göra avkall på strandskyddets grundläggande syften.
Vid lagändringen kommer de nya reglerna per automatik att medföra att de områden som inte längre ska omfattas av strandskyddet frigörs från det. Det kommer alltså inte krävas någon aktiv åtgärd från sakägare för att ett strandskyddsområde ska harmoniseras med de nya reglerna.
Observera att ovan beskrivning inte är en uttömmande redogörelse för de nya reglerna.
Setterwalls kommentar
Lagändringarna innebär en välkommen och nödvändig modernisering av regelverket. Den tidigare ordningen har i många fall inneburit att även små vattendrag och sjöar, samt konstgjorda vattenanläggningar, omfattats av ett generellt och i flera fall oproportionerligt strandskydd. Detta har i praktiken skapat betydande hinder för såväl privatpersoner, företag som kommuner att nyttja och exploatera områden på grund av mindre vattendrag eller sjöar även då det saknats påtagliga naturvärden eller allmänna intressen som motiverat strandskyddet. Genom att införa en mer differentierad och behovsanpassad reglering, där strandskyddet vid små vatten endast ska gälla efter särskild prövning och där konstgjorda vatten efter 1975 undantas, skapas bättre förutsättningar för samhällsutvecklingen.
Den pragmatiska inriktningen på lagändringarna innebär att lagstiftaren tydligt tagit fasta på behovet av att undanröja onödiga administrativa och juridiska hinder. Det är särskilt positivt att lagändringarna medför att tidigare strandskyddsområden för små vattendrag och sjöar automatiskt upphävs, utan att det krävs någon särskild ansökan eller övrig åtgärd från berörda aktörer. Detta bidrar enligt vår mening till ökad rättssäkerhet och förutsägbarhet, samtidigt som det minskar risken för att enskilda aktörer med begränsade resurser hamnar i ett underläge gentemot myndigheter eller större aktörer med tillgång till juridisk expertis.
De nu aktuella lagändringarna är emellertid enbart ett första steg. Regeringen beslutade den 12 juni 2025 genom kommittédirektiv (dir. 2025:59) att ytterligare lättnader i strandskyddet ska utredas. Enligt direktivet kommer en särskild utredare tillsättas, vars uppdrag bland annat är att:
- föreslå hur regelverket bör utformas för att ytterligare reformera strandskyddet med inriktning att öka möjligheterna för bebyggelse nära stränder,
- analysera och ta ställning till hur kommunerna kan ges en större roll i frågor som rör strandskydd,
- analysera om bestämmelserna om strandskydd hindrar en ändamålsenlig utformning av totalförsvaret och ta ställning till om åtgärder som behövs för totalförsvaret helt eller delvis bör undantas från strandskyddsförbuden, och
- lämna nödvändiga författningsförslag.
Uppdraget är planerat att redovisas den 30 juni 2026. Vi på Setterwalls följer utvecklingen gällande strandskyddet noga. Om du eller ditt företag har frågor kring strandskyddsregleringen är du varmt välkommen att kontakta oss.