Artikel | 21 oktober 2025
5 tips om cookies: så säkerställer du regelefterlevnad

Cookies används på nästan alla webbplatser och spelar en central roll för hur internet fungerar idag. De kan förbättra användarupplevelsen, möjliggöra anpassad marknadsföring och förenkla tekniska funktioner. Samtidigt innebär användningen av cookies att personuppgifter ofta behandlas vilket medför att ett flertal regulatoriska krav tillämpas utöver de krav som gäller för cookies. I den här artikeln ger vi en översikt över vad cookies är och vilka regler som gäller för er som webbplatsägare så att ni navigera bland tillämpliga krav och undvika fallgroparna med cookies.
Vad är cookies?
Cookies är små textfiler som sparas i webbläsaren när någon besöker en webbplats. Dessa filer gör det möjligt för webbplatsen att lagra information om hur sidan används och om den enhet som används för besöket (t.ex. om webbplatsen besöks via en mobil eller en dator). Informationen kan handla om allt från tekniska detaljer som webbläsarinställningar och skärmupplösning till uppgifter om IP-adress, köpmönster eller vilka hemsidor som har besökts. Tack vare cookies kan webbplatsen känna igen återkommande besökare och anpassa funktioner och innehåll utifrån tidigare val och beteenden.
Olika typer av cookies
Det finns två huvudtyper av cookies: permanenta cookies och sessionscookies. Permanenta cookies lagras på besökarens dator eller mobila enhet under en bestämd tid och raderas därefter automatiskt. Dessa används ofta för att komma ihåg användarens inställningar eller preferenser mellan olika besök. Sessionscookies lagras tillfälligt i datorns minne under besöket på webbplatsen och försvinner när besökaren stänger webbläsaren. Dessa används exempelvis för att hantera varukorgar eller hålla användaren inloggad under en pågående session.
Cookies kan också delas in efter vem som placerar dem. En förstapartscookie placeras av den webbplats som användaren besöker, medan en tredjepartscookie placeras av någon annan än den besökta webbplatsen, t.ex. av annonsnätverk eller analysleverantörer. Sådana cookies innebär således att information samlas in och delas med den tredje part som placerat cookien, exempelvis i syfte att kunna utföra riktad marknadsföring.
Vilka krav gäller för dig som webbplatsägare?
Det finns två grundläggande krav som måste uppfyllas vid användning av cookies:
- Informationskrav: Du måste informera om vilka cookies som används och varför, och
- Samtyckeskrav: För vissa typer av cookies, så måste du inhämta samtycke från besökaren och det ska vara möjligt för besökaren att när som helst återkalla sitt samtycke.
Närmare om informationskravet
Som nämnts ovan ska webbplatsägaren tillhandahålla besökarna tydlig och utförlig information om vilka cookies som används samt för vilka ändamål de används. Denna informationsskyldighet gäller oavsett om cookien kräver samtycke eller inte.
Informationen ska vara transparent, lättillgänglig och lättbegriplig för besökaren. För att uppfylla dessa krav bör webbplatsägaren redogöra för vilka cookies som används på webbplatsen och för respektive cookie ange dess syfte, lagringstid, vilken information den samlar in och behandlar samt om det är en tredjepartscookie eller förstapartscookie.
Närmare om samtyckeskravet
Enligt lag får cookies lagras endast om användaren har lämnat ett giltigt samtycke, såvida det inte rör sig om cookies som är strikt nödvändiga för att en webbplats eller tjänst ska fungera. Med strikt nödvändiga cookies avses exempelvis tekniska cookies som krävs för att webbläsaren ska komma ihåg vad en besökare har lagt i sin varukorg eller för att möjliggöra inloggning. För alla andra typer av cookies, dvs. sådana som inte är strikt nödvändiga, måste alltså samtycke inhämtas från besökaren. Ett giltigt samtycke ska vara frivilligt, specifikt, informerat och ges genom en aktiv handling. Ett samtycke inhämtas i regel via en cookiebanner.
Flera cookiebanners använder sig dock av vilseledande design, så kallade ”dark patterns”, vilket kan försvåra för användaren att lämna ett giltigt samtycke. Syftet med sådana utformningar är ofta att öka andelen samtycken, exempelvis genom att göra det svårare att neka cookies än att acceptera dem. Detta kan leda till att samtycket inte anses giltigt.
Fem tips för cookiebanners och inhämtande av samtycke
När samtycke inhämtas via en cookiebanner finns det flera viktiga aspekter att beakta, särskilt hur besökaren i praktiken uppfattar och tar till sig informationen samt hur och var olika typer av information presenteras. För att säkerställa att er banner uppfyller gällande krav och är användarvänlig bör ni säkerställa att den:
- Kategoriserar era cookies utifrån ändamål, t.ex. nödvändiga, funktionella respektive marknadsföringscookies.
- Ger användaren möjlighet att neka lagring av icke-nödvändiga cookies på ett lika enkelt sätt och vid samma tillfälle och i samma vy som möjligheten att samtycka till sådan lagring.
- Ger information om att besökaren när som helst kan återkalla sitt samtycke och hur det görs.
- Inte innehåller färger, kontraster eller annan utformning som framhäver alternativet att acceptera cookies framför alternativet att neka dem.
- Inte innehåller förkryssade rutor då det inte anses vara en aktiv handling.
Ni bör inte heller använda er av så kallade ”cookie walls”, dvs. utformning som innebär att besökaren blockeras från att använda webbplatsen om denne inte gör ett aktivt val i er cookiebanner då ett sådant upplägg inte anses utgöra ett frivilligt samtycke.
Är cookie-reglerna under förändring?
EU:s regler kring cookies har länge varit föremål för diskussion, men trots flera försök har större reformer uteblivit. Efter att förslaget om en ny ePrivacy-förordning drogs tillbaka i början av 2025 har EU-kommissionen istället aviserat ett nytt, så kallat ”omnibus-förslag”, som väntas presenteras i december 2025. Syftet är att förenkla nuvarande regler, bland annat genom att låta användare ställa in generella preferenser i webbläsaren och utöka undantagen för tekniskt nödvändiga eller mindre integritetskänsliga cookies, såsom vissa analys- eller prestandacookies. Vi på Setterwalls följer utvecklingen noga och med stort intresse.
Vi hjälper gärna till!
Som ni märker av ovan så finns det många regler om cookies och vi hjälper regelbundet företag att förbättra deras webbplatser och säkerställa att deras cookiebanners uppfyller de lagstadgade kraven. Om ni önskar stöd i frågor som rör cookies är ni varmt välkomna att kontakta oss på Setterwalls. Vi bistår gärna med rådgivning och lösningar anpassade för er verksamhet.
Kontakt:
Verksamhetsområde: