artikel | 06 sep 2024

AD 2024 nr 40 – Verksamhetsövergång eller inte?

Responsive image

Ett bolag, Nobina, bedrev delar av Region Uppsalas busstrafik på entreprenad. Efter upphandling upphörde Nobinas uppdrag och ett annat bolag, Keolis, började bedriva all regionens busslinjetrafik. Tvist uppkom om det i samband med övergången av busstrafikuppdraget skulle anses ha skett en verksamhetsövergång enligt 6 b § anställningsskyddslagen, innebärande att anställningarna hos Nobina automatiskt skulle ha övergått till Keolis. 

I början av juni meddelade Arbetsdomstolen dom i ett mål som rörde verksamhetsövergång. Bakgrunden till målet var att Region Uppsala, efter en upphandling, bytte entreprenör för sin busslinjetrafik från Nobina till Keolis. Frågan som uppstod var om detta byte skulle betraktas som en verksamhetsövergång enligt reglerna i Lagen om anställningsskydd (LAS), med följd att Nobinas tidigare anställda skulle ha övergått till Keolis.

För att det ska vara fråga om en verksamhetsövergång enligt LAS är det en förutsättning att en ”ekonomisk enhet” övergår från en arbetsgivare till en annan och att enheten därefter behåller sin identitet. En ”ekonomisk enhet” är en organiserad gruppering av personer och tillgångar vars syfte är att bedriva ekonomisk verksamhet, exempelvis ett bolag eller en del av ett bolag. För att det ska vara fråga om en verksamhetsövergång ska enheten behålla sin identitet efter övergången. Detta avgörs utifrån vilken typ av verksamhet som bedrivs i det specifika fallet. Inom sektorer som kollektivtrafik med buss, där materiella tillgångar (dvs. bussar) är absolut nödvändiga för verksamheten, är det en förutsättning för att enheten ska anses ha bevarat sin identitet att dessa tillgångar i betydande utsträckning övergår. Undantaget är om tillgångarna inte övergår till följd av en upphandlande myndighets rättsliga, miljömässiga eller tekniska krav.

I det aktuella fallet hade endast 31 av 196 bussar övergått från Nobina till Keolis. Avgörande blev därför om det faktum att Keolis inte tog över en större del av bussarna hade sin grund i den upphandlande regionens krav eller inte. Upphandlingen krävde att bussarna skulle vara av en viss miljöklass, ha eluttag vid varje sittplats och att genomsnittsåldern för hela bussflottan skulle vara sex år. Endast en mindre del av Nobinas bussar uppfyllde dessa krav.

Arbetsdomstolen ansåg att möjligheten att anpassa bussarna till upphandlingens krav var relevant för bedömningen och konstaterade att det i det aktuella fallet fanns möjligheter att anpassa bussarna, men att detta hade varit kostsamt. Enligt Keolis vittnesmål var en del av de överväganden som typiskt sett gjordes vid val av bussflotta för ny busstrafik huruvida det var fördelaktigt att ta över och anpassa begagnade bussar. Utredningen visade också att bussar som inte uppfyllde kraven i ett trafikområde kunde flyttas till ett annat område. Det var också ostridigt att Keolis hade valt att inte ta över ett antal bussar som uppfyllde upphandlingskraven, vilket enligt Arbetsdomstolen talade för att Keolis inte hade lagt upphandlingskraven till grund för sitt beslut. Arbetsdomstolen fann sammanfattningsvis att Keolis beslut att inte ta över fler bussar varit affärsmässigt grundat och baserat på vad som varit bäst för verksamheten och utförandet av entreprenaden snarare än på upphandlingskraven. Övergången av busstrafikuppdraget innebar därmed inte att en verksamhetsövergång enligt LAS hade ägt rum.

Läs hela domen här.

Setterwalls kommentar:

Rättsfallet ansluter sig till ett tidigare avgörande från Arbetsdomstolen (AD 2023 nr 29, läs Setterwalls kommentar
här), som har sin bakgrund i samma upphandling. Målet är i enlighet med tidigare praxis om verksamhetsövergång i den aktuella typen av bransch, men bidrar med ny vägledning i bedömningen av om det faktum att nyckeltillgångar inte har övertagits beror på upphandlingskrav. Av rättsfallet framgår det tydligt att det avgörande för bedömningen är skälen bakom förvärvarens underlåtenhet att överta tillgångarna samt att förvärvarens (i detta fall Keolis) ekonomiska och verksamhetsmässiga överväganden vägde tungt.

Vill du komma i kontakt med oss?

Fyll i formuläret samt vilket kontor du vill bli kontaktad av, så hör vi av oss inom kort.