Artikel | 07 Nov 2024
Kommer generativ AI förändra sjöfarten?
Alla branscher upplever ibland hur ny teknik snabbt kan leda till stora förändringar. Nu kan sjöfartsbranschen vara på väg in i en ny tid när artificiell intelligens (”AI”) kommer in i bilden. Denna teknik använder avancerade metoder för att generera text, bild och analyser, och kan revolutionera flera delar av sjöfarten. Möjligheterna är stora, från att förbättra fartygens utrustning till att hantera all dokumentation som transporterna kräver. Användningen av AI medför dock också betydande risker som kräver hantering.
Vad är generativ AI?
Generativ AI är en typ av artificiell intelligens som kan skapa nytt innehåll, såsom text eller bilder, genom att lära sig från stora mängder data. Den använder maskininlärningsmodeller för att generera nytt material som liknar det den har tränats på. Denna teknik har potential att revolutionera många områden, från konstnärligt skapande till produktutveckling. Generativ AI kan användas såväl till att effektivisera processer som att lösa komplexa problem.
Möjligheter med generativ AI för sjöfarten
Al kan leda till förbättringar inom flera olika områden inom sjöfarten. Nedan följer några exempel:
- Ruttplanering: AI kan optimera ruttplaneringen genom att analysera olika faktorer som vädermönster, havsströmmar och sjöförhållanden. Detta kan leda till både kostnadsbesparingar och minskad bränsleförbrukning samtidigt som det också ökar förutsebarheten och ökar möjligheten att undvika riskfyllda förhållanden.
- Beslutsfattande vid navigering: En viktig tillämpning av AI är inom navigering. AI kan i realtid hjälpa både befälhavare och kustmyndigheter att fatta beslut genom att exempelvis sammanställa data från radar, satellit och AIS. Detta ger möjlighet att förstå situationen bättre och att fatta smarta beslut vid navigering. Detta kan bidra till att förhindra olyckor och undvika kostsamma misstag.
- Automatiserad hantering av fraktdokument: Genom att integrera AI kan rederier börja använda automatiserade och digitala metoder i stället för manuella processer. AI kan också användas vid hanteringen av det stora antalet fraktdokument som krävs i branschen och kan också hitta avvikelser genom att jämföra information i fraktsedlar, packlistor och andra dokument. Utöver tidsbesparingar förväntas detta leda till färre felaktigheter i dokumenten och ökad regelefterlevnad.
- Underhåll: AI kan användas för att optimera underhållet, till exempel genom att utifrån analyser av data från sensorer och underhållsloggar förutse underhålls- och reparationsbehov. Detta kan leda till ökad säkerhet, minskad risk för driftstopp och stora kostnadsbesparingar.
- Mer effektiv lasthantering: Genom att använda information om lastkapacitet, fartygens prestanda och framtida efterfrågan kan AI förbättra lasthantering, planering av trader och hantering av fartygen i flottan.
Risker förknippade med generativ AI inom sjöfarten
Samtidigt som AI erbjuder många möjligheter innebär det också flera risker som måste beaktas när AI implementeras inom sjöfartsindustrin. Dessa risker inkluderar:
- Modeller och transparens: När vi använder maskininlärning finns det en risk att fördomar skapas från datan. Det är svårt att veta vilka delar av datan som orsakar fördomarna och hur dessa kan rättas till. AI-system kan ses som en ”svart låda”, där användarna inte förstår hur och varför systemet kommer fram till sina beslut. Detta kan skapa osäkerhet, särskilt inom navigering, eftersom användarna kan ifrågasätta de föreslagna rutterna.
- Cybersäkerhet: Användningen av generativ AI medför betydande cybersäkerhetsrisker, inklusive sårbarhet för cyberattacker. Automatiserade processer som möjliggörs av generativ AI kan bli måltavlor för hackare och andra illvilliga aktörer.
- Dataintegritet: Implementeringen av AI innebär både tekniska och etiska överväganden. Inom sjöfartsindustrin kräver användningen av generativ AI tillgång till resurser som kameror och realtidsbilder, vilket exempelvis väcker frågor om integritet för besättningen. Att skydda personuppgifter är avgörande för att förhindra överträdelser som kan leda till betydande ansvarsfrågor, inklusive ekonomiska förluster, skadat renommé och rättsliga påföljder.
Att navigera i balansen
Nyckeln för att kunna dra nytta av fördelarna med AI, och samtidigt minska de risker som är förknippade med AI, är att försöka hitta en balanserad strategi.
- Granskning av juridiska villkor: AI-verktyg styrs av juridiska villkor som vanligtvis tillhandahålls av verktygets leverantör. För att förstå och minska riskerna med ett specifikt verktyg behöver rederier och andra aktörer införa rutiner för att granska de tillämpliga villkoren för AI-verktyg från tredje part.
- Styrning: Att införa robusta ramverk för styrning hjälper till att hantera riskerna med AI. Det vill säga att man inom organisationen fastställer tydliga policyer för hur man utvecklar, testar och använder AI-modeller, samt för hur man köper och använder AI-verktyg från tredje parter.
- Utbildning och medvetenhet: Operatörerna måste ha en grundlig förståelse för AI-system och deras inneboende begränsningar. Helst bör den inledande utbildningen genomföras i en kontrollerad miljö för att säkerställa att användarna blir tillräckligt förtrogna med systemet och dess integration med annan utrustning.
- Sjörättsliga aspekter: Man kan utgå från att användning av AI i IT-infrastrukturen har en direkt påverkan på cybersäkerhetsfrågan. Flera av de främsta användningsområdena för AI inom shipping är också inom själva operationen vilket aktualiserar ansvarsfrågor om bl.a. sjövärdighet. Hantering av cyberrisker är sedan flera år tillbaka en del av ISM-koden men det återstår att se vad detta faktiskt innebär i praktiken. Det vi vet är att det krävs genomtänkta strategier inom såväl användning av AI som cybersäkerhet för att nå upp till de krav som ställs, både sjörättsligt och regulatoriskt.
Slutsats
Generativ AI innebär både möjligheter och risker för sjöfartsindustrin. Den fulla potentialen för användning av AI inom sektorn är fortfarande okänd men det står klart att AI kan förändra sjöfartsindustrin genom att underlätta planering av rutter, förutse underhåll samt förenkla dokumentation och efterlevnad av regler. Rederier som lyckas integrera AI i sin verksamhet kommer med allra största sannolikhet att ha en konkurrensfördel genom ökad effektivitet, minskade kostnader och förbättrad säkerhet. AI kan också vara ett användbart verktyg för att uppnå miljökrav och minska koldioxidutsläppen från branschen.
Rederierna måste dock ta hänsyn till både risker och regelverk. Genom att införa effektiva riskhanteringsmetoder, inklusive rutiner för granskning av juridiska villkor för generativ AI, kan branschen minska riskerna och samtidigt dra nytta av möjligheterna med generativ AI och utveckla sin verksamhet.
Sjörättsjurister svarar
Varför börjar vi prata om detta just nu?
Historiskt har den legala spelplanen sett ungefär likadan ut de senaste 100 åren och frågorna för oss sjörättsjurister har på det stora hela varit desamma. Nu ser vi nya frågeställningar växa fram inom cybersäkerhet, data och AI. Kombinationen av gröna regelverk, såsom EU ETS och FuelEU Maritime, och nya regler om data, cyber och AI har gjort dessa frågor till viktiga fokusområden framöver. Cyberfrågan är en del av ISM-koden och frågan prioriteras i allt högre utsträckning. Flera av IG-klubbarna har i år börjat erbjuda försäkringslösningar inom cyber. Det är tydligt att ett nytt område håller på att växa fram och det vi ser nu är bara början.
Inte bara en IT-fråga
Det är inte enbart fråga om ansvar enligt nya regelverk som kommer inom cyber, data och AI, utan dessa frågor är direkt kopplade till det operationella ansvaret för rederier, befraktare och ship managers. Om man tittar på cyberfrågan så påverkar denna bedömningen av fartygets sjövärdighet vilket i sin tur har bäring i frågor om bland annat ansvar, försäkringstäckning och möjlighet till regresskrav vid gemensamma haverier.
Hur bör företag tänka?
Se dessa frågor som en del av kärnverksamheten. Frågorna behöver flyttas från IT-avdelningen, upp till styrelse- och ledningsnivå. Detta bör vara en del av den dagliga verksamheten om det inte redan är det. Det finns oändliga möjligheter inom de här delarna. Lägger man strategier redan från start och har en tydlig plan för hur man ska kunna få affärsnytta genom innovation kan man skapa konkurrensfördelar. Eftersom såväl de rättsliga ramverket som försäkringsaspekterna är under uppbyggnad finns det också möjlighet att vara med och forma dessa.
Det man också bör tänka på är att jobba med ett helhetsperspektiv när det gäller dessa frågor. Frågor om compliance, cybersäkerhet, informationskontroll (t.ex. sekretess och IP) och AI har direkt påverkan på varandra. För att få kontroll över det juridiska ansvaret behöver man ha god överblick över hur frågorna förhåller sig till varandra, både juridiskt och i praktiken.
Kontakt:
Verksamhetsområde: