Artikel | 21 Oct 2024

Nya skatteregler för Öresundspendlare

Responsive image

I juni 2024 ingicks det nya Öresundsavtalet mellan Sverige och Danmark, som innehåller ett antal välkomnade förändringar på skatteområdet för Öresundspendlare och dess arbetsgivare. Nyligen publicerades den proposition som föreslår godkännandet och implementeringen av det nya avtalet i Sverige. Setterwalls redogör för de nya förändringarna och för hur de väntas underlätta för arbetsgivare och anställda i Öresundsregionen. Dessutom belyser vi de socialförsäkringsrättsliga frågorna i ljuset av den nya överenskommelsen mellan Försäkringskassan och danska Beskæftigelsesministeriet.

 

Nuvarande beskattningssituation för Öresundspendlare

För att underlätta skattesituationen för Öresundspendlare har Sverige och Danmark sedan tidigare ingått ett Öresundsavtal. Enligt Öresundsavtalet ska, förenklat beskrivet, lön beskattas enbart i landet där arbetsgivaren är etablerad och där arbete normalt utförs, även om arbetet delvis utförts från bostaden i den anställdes hemvistland eller om det är fråga om tjänsteresor och liknande i ett annat tredje land. För att kunna använda sig av undantaget uppställs dock ett krav om att arbete i landet där arbetsgivaren finns uppgår till minst hälften av arbetstiden, räknat under varje tremånadersperiod. Utan Öresundsavtalet hade löner för Öresundspendlare som delvis arbetar hemifrån normalt beskattats både i hemvistlandet och arbetslandet.

Öresundsavtalet har underlättat beskattningssituationen för Öresundspendlare som arbetar viss tid hemifrån, och som har sin arbetsgivare och sitt normala arbetsställe i det andra landet. Samtidigt är Öresundsavtalets tillämpningsområde begränsat, och vållar vissa administrativa svårigheter för både arbetstagare och arbetsgivare.

 

Ett Öresundsavtal som omfattar fler anställningar och iakttar längre tidsperioder

Med det nya avtalet utvidgas dels avtalets tillämpningsområde, dels minskar den administrativa bördan på såväl anställda som arbetsgivare. Förändringarna innebär i huvudsak följande.

  • Den period som gäller för att bedöma den anställdes totala arbetstid i respektive land förlängs, från att ha avsett varje tremånadersperiod, till att avse varje tolvmånadersperiod. Den förlängda beräkningsperioden innebär en förenkling och därmed viss minskad administrativ börda för berörda arbetstagare och deras arbetsgivare.
  • Avtalet förändras till att omfatta allt arbete (inom ramen för anställningen) i den anställdes hemviststat, oavsett om detta sker inom eller utanför bostaden. Det kommer därmed vara möjligt att arbeta från andra ställen i bosättningslandet, som exempelvis caféer eller sommarstugor, med samma flexibilitet.
  • Dessutom utvidgas Öresundsavtalet till att omfatta även inkomster som utbetalas på grund av anställning i offentlig tjänst. Tidigare har beskattningen av lön vanligen behövt delas upp mellan Sverige och Danmark, för en person som är anställd i exempelvis dansk offentlig tjänst och som av privata skäl har sin hemvist i Sverige och utför viss del av arbetet därifrån.

Förändringarna i avtalet innebär även vissa följdändringar i den svenska lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK).


Ett följsamt system för skatt- och socialförsäkringsskyldighet

Förändringen av den nya tidsperioden från tre till tolv månader har samband med en överenskommelse som har träffats mellan Försäkringskassan och det danska Beskæftigelsesministeriet under året, för samordning av de sociala trygghetssystemen.

Inom EU gäller som huvudregel att en anställd ska vara socialförsäkrad endast i arbetslandet. Om en individ arbetar i två länder och är bosatt i det ena ska denne dock, som utgångspunkt, vara försäkrad i bosättningslandet under förutsättning att en väsentlig del (minst 25 procent) av arbetet utförs i det landet.

Även tidigare har dock Sverige och Danmark kommit överens om undantag från dessa regler för vissa personer. Genom överenskommelsen kan exempelvis en dansk arbetsgivare som har en anställd med hemvist i Sverige efter ansökan slippa betala arbetsgivaravgifter i Sverige, trots att den anställde utför mer än 25 procent av arbetet hemifrån. För att kunna tillämpa undantaget krävdes tidigare att den anställde arbetade minst hälften av arbetstiden under en sammanhängande period av tre månader på arbetsplatsen hos arbetsgivaren. I den nya överenskommelsen mellan Försäkringskassan och Beskæftigelsesministeriet förlängs bedömningsperioden till att avse en sammanhängande tolvmånadersperiod.

Både skatteavtalet och överenskommelsen mellan Försäkringskassan och Beskæftigelsesministeriet utgår således från en beräkning av arbetstid under en tolvmånadersperiod, vilket gör att förutsättningarna för att beskattning och betalning av socialavgifter ska ske i den stat där arbetet normalt utförs blir väsentligen desamma på båda områden. Därmed tydliggörs också förutsättningarna för att arbeta längre sammanhängande perioder i hemviststaten utan att påverka vare sig skatt- eller socialavgiftsskyldigheten.

 

Arbetsgivare kan enklare undvika onödiga skatteavdrag

Sedan år 2021 är en utländsk arbetsgivare utan fast driftställe i Sverige skyldig att göra skatteavdrag på lön som utbetalas för arbete som utförs i Sverige. Utgångspunkten är därför att en dansk arbetsgivare behöver registrera sig som arbetsgivare hos Skatteverket och göra skatteavdrag för preliminärskatt på lön som utbetalas för en anställds arbete i Sverige, även om lönen undantas från svensk skatt enligt Öresundsavtalet. Om en dansk arbetsgivare enligt nuvarande regler ska kunna undgå skyldigheten att göra skatteavdrag i Sverige krävs att den anställde självmant ansöker om skattebefrielse hos Skatteverket genom jämkning.

I det nya avtalet införs en bestämmelse som, översiktligt beskrivet, undantar en arbetsgivare med hemvist i en stat från skyldigheten att göra skatteavdrag på lön för en anställd med hemvist i den andra avtalsslutande staten, under förutsättning att avsikten med anställningen är att skattskyldighet för lönen inte ska uppstå i den anställdes hemviststat.

På så vis kan en dansk arbetsgivare under vissa förutsättningar direkt undantas från skyldigheten att göra skatteavdrag i Sverige på lön som ändå inte kommer att beskattas i Sverige enligt Öresundsavtalet.


Ikraftträdande

Det nya avtalet mellan Sverige och Danmark ska, i huvudsak, träda i kraft 30 dagar efter den dag när de två länderna skriftligen har meddelat varandra att de konstitutionella åtgärder som krävs i respektive stat har vidtagits. Det är inte möjligt att redan nu avgöra när detta kommer att ske. Ändringarna i svenska lagen om dubbelbeskattningsavtal mellan de nordiska länderna föreslås träda i kraft den dag regeringen bestämmer. Setterwalls bevakar beslutsprocessen och prognosen för ikraftträdandet av de föreslagna lagändringarna med anledning av det nya Öresundsavtalet.

Förändringarna i SINK föreslås träda i kraft den 1 januari 2025, och tillämpas första gången på lön eller förmåner för arbete som utförs efter den 31 december 2024 och där ersättningen betalas efter detta datum.


Setterwalls kommentarer

Det nya Öresundsavtalet möjliggör en mer flexibel arbetsmiljö för fler anställda i Öresundsregionen. Samordningen mellan socialförsäkringstillhörighet och skattskyldighet för Öresundspendlarna är naturligtvis en central del för att de anställda ska kunna utnyttja den utökade flexibiliteten till fullo.

Det är välkommet att även anställda inom offentlig sektor nu omfattas av regelverket. Vi ser även mycket positivt på att danska arbetsgivare kan undvika onödiga skatteavdrag i Sverige utan att behöva kräva in jämkningsbeslut från den anställde.

Genom att förlänga beräkningsperioden för arbetstid får anställda en större flexibilitet kring fördelningen av arbetet, utan att riskera en förändrad skattesituation. Dock kvarstår kravet på att arbeta minst 50 procent av sin arbetstid i det land där arbetsgivaren hör hemma, vilket innebär ett fortsatt behov av att bevaka sin arbetstid i respektive land.

Setterwalls skatteexperter har stor erfarenhet av frågor rörande gränsöverskridande distansarbete. Välkomna att kontakta oss vid frågor om det nya avtalet eller andra frågor kring skatt- och socialavgiftsskyldighet för Öresundspendlare.

Innehållet är en allmän redogörelse av informativ karaktär och är inte juridisk rådgivning att lägga till grund för bedömning i ett enskilt ärende.

Kontakt:

Verksamhetsområde:

Skatterätt

Vill du komma i kontakt med oss?

Fyll i formuläret samt vilket kontor du vill bli kontaktad av, så hör vi av oss inom kort.