Artikel | 26 Sep 2024
Regeringens budgetproposition för 2025: Förändringar i regelverket om avdrag för tidigare års skattemässiga underskott vid ägarförändringar
I svensk skattelagstiftning är utgångspunkten att en näringsverksamhets underskott som kvarstår från tidigare beskattningsår ska dras av utan begränsning. För att motverka handel med underskottsföretag finns det dock bestämmelser som i vissa situationer tar bort, eller begränsar, rätten till avdrag vid ägarförändringar. I budgetpropositionen för år 2025, som lämnades av regeringen till riksdagen under torsdagsmorgonen den 19 september, ges ett antal förslag om förbättring och förenkling av dessa regler. Setterwalls sammanfattar förslagen i artikeln nedan.
Höjning av beloppsspärren
Enligt nuvarande lagstiftning begränsar beloppsspärren det underskott som får dras av efter en ägarförändring till ett belopp som, förenklat beskrivet, motsvarar 200 procent av utgiften för förvärvet. Enligt förslaget ska beloppsspärren höjas från 200 till 300 procent av förvärvsutgiften. En nivå på 300 procent innebär att regelverket blir mer förmånligt. Detta, enligt regeringen, utan att beloppsspärrens funktion att motverka handel med underskottsföretag försämras i någon större utsträckning.
Undantag från beloppsspärren vid vissa förvärv inom en oäkta koncern
I dagens regelverk finns ett uttryckligt undantag från tillämpningen av beloppsspärren och koncernbidragsspärren vid koncerninterna transaktioner. Däremot saknas ett liknande uttryckligt undantag från beloppsspärren för transaktioner inom en oäkta koncern.
Regeringen föreslår att det införs en uttrycklig bestämmelse som anger att beloppsspärren inte ska tillämpas när det bestämmande inflytandet över ett underskottsföretag erhålls av bl.a. en fysisk person, om denne redan före ägarförändringen hade sådant inflytande över underskottsföretaget genom ett indirekt ägande. I propositionen konstateras samtidigt att nuvarande lagstiftning redan tillämpas så att beloppsspärren inte inträder i beskriven situation.
Förenklade regler när en grupp personer förvärvar det bestämmande inflytandet
I propositionen föreslås även regler som innebär viss förändring och förenkling av reglerna för situationer när en grupp personer förvärvar det bestämmande inflytandet över ett underskottsföretag. Enligt nuvarande regler utlöses beloppsspärren enligt den s.k. flockregeln när vissa förvärvare, bl.a. fysiska personer, ”under en period av fem beskattningsår för ett underskottsföretag”;
- var och en har förvärvat andelar med minst 5 procent av rösterna, samt
- tillsammans har förvärvat andelar med mer än 50 procent av samtliga röster i underskottsföretaget.
Av förenklingsskäl föreslår regeringen att perioden under vilken förvärv ska beaktas ska sänkas från fem till tre beskattningsår. Lagtexten i denna del förtydligas även vad gäller vilka perioder och förvärv som ska räknas med.
Vidare bedöms det ändamålsenligt att höja kriteriet för hur stor andel av underskottsföretaget som måste förvärvas av varje enskild person. Kravet på individuellt förvärv höjs därför från 5 till 20 procent av rösterna i underskottsföretaget. I en sådan situation framstår det som mer sannolikt att de inblandade personernas förvärv av andelarna i underskottsföretaget kan ha skett i syfte att utnyttja företagets underskott.
Enligt nu gällande bestämmelser ska även indirekta förvärv beaktas, om en person direkt eller indirekt innehar andelar med minst 5 procent av röstetalet i det företag som förvärvat andelarna i underskottsföretaget. Med anledning av villkoret om minst 5 procent av röstetalet kan det uppkomma svårigheter för såväl underskottsföretag som Skatteverket att utreda och fastställa ägarförändringarna och om de är av den omfattningen att beloppsspärren inträder. Regeringen föreslår därför att indirekta förvärv bara ska beaktas om någon – via direkt eller indirekt ägande – innehar mer än 50 procent av rösterna (motsvarande bestämmande inflytande) i det företag som förvärvat andelar i underskottsföretaget.
Det uppmärksammas även att nuvarande bestämmelserna i flockregeln inte omfattar situationen då ett antal personer förvärvar andelar i en juridisk person och indirekt därigenom får bestämmande inflytande över ett underskottsföretag. Eftersom andra bestämmelser om ägarförändringar i underskottsföretag omfattar även indirekta förvärv, bör detsamma gälla flockregeln. Därför införs en bestämmelse som likställer förvärv av andel i ett moderföretag till ett underskottsföretag med förvärv av andel direkt i underskottsföretaget.
Slopandet av bestämmelsen som likställer vissa avtal med faktiska förvärv
Vid tillämpning av flockregeln likställs i nuläget avtal om rätt att förvärva andelar i ett företag samt rätt att besluta i företagets angelägenheter med faktiska förvärv. Sådana avtal återspeglas inte i företagets aktiebok, och bidrar därför till den svåra tillämpningen av underskottsregelverket.
För att ge företräde till företagens intresse av att säkerställa rättssäkerhet och praktisk tillämpbarhet, föreslår regeringen att denna bestämmelse avskaffas.
Justering av bestämmelser om beräkning av förvärvsutgift i vissa fall
Slutligen ger regeringen förslag på ett tillägg i de regler som berör beräkningen av förvärvsutgift i vissa fall. Genom förslaget ska det klart framgå att ett kapitaltillskott som lämnas till en juridisk person eller till ett svenskt handelsbolag, som såväl före som efter en ägarförändring ingår i samma koncern som ett underskottsföretag, ska likställas med ett kapitaltillskott till underskottsföretaget vid beräkningen av utgiften för förvärvet.
Ikraftträdande
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2025 och tillämpas vid ägarförändringar som sker efter den 31 december 2024. När det gäller utvidgningen av flockregeln till att också omfatta indirekta förvärv, ska dock inte förvärv av andelar i ett underskottsföretags moderföretag som har skett före den 1 januari 2025 beaktas.
Setterwalls kommentar
Inkomstskattelagens regler gällande skattemässiga underskott är erkänt svårtillämpade, inte minst för företag som kontinuerligt gör kapitalanskaffningar, eller för vissa företag vars aktie är föremål för omfattande handel. Förenklingarna är därför angelägna och välkomna.
Vid frågor om hur förslagen påverkar ert företag, ta gärna kontakt med Setterwalls skatteexperter för rådgivning.
Innehållet är en allmän redogörelse av informativ karaktär och är inte juridisk rådgivning att lägga till grund för bedömning i ett enskilt ärende.