Artikel | 22 Dec 2016
Ändrade regler för beskattning av incitamentsprogram
Regeringen överlämnade den 20 december en lagrådsremiss till Lagrådet avseende Incitamentsutredningens förslag om ändrade regler för beskattning av incitamentsprogram. Av lagrådsremissen framgår att det ursprungliga förslaget i vissa delar omarbetats med anledning av remissinstansernas kritik och att vissa delar uteslutits helt och hållet.
Vi har tidigare i år skrivit om Incitamentsutredningens förslag till ändrade regler för beskattning av incitamentsprogram. Utredningen föreslog bl.a. att nya regler skulle införas för en ny typ av så kallade kvalificerade personaloptioner, att den så kallade värdepappersregeln skulle förändras och skärpas samt att kontrolluppgiftsskyldighet och dokumentationsskyldighet vid värdepappersförvärv skulle införas.
När regeringen skickade ut förslaget på remiss angavs att remissinstanserna skulle bortse från utredningens förslag om förändring av värdepappersregeln då Finansdepartementet ansåg att det förslaget inte kunde ligga till grund för lagstiftning. I lagrådsremissen har förslaget om ändring i värdepappersregeln uteslutits. Vidare har regeringen valt att inte gå vidare med förslaget avseende kontrolluppgiftsskyldighet och dokumentationsskyldighet vid värdepappersförvärv. Lagrådsremissen fokuserar i stället huvudsakligen på lättnader i beskattningen av personaloptioner för de nya så kallade kvalificerade personaloptionerna. Förslaget innebär att anställda som får kvalificerade personaloptioner varken ska förmånsbeskattas vid tilldelning eller vid utnyttjande. Beskattning sker i stället först när en eventuell vinst uppstår vid avyttringen av de underliggande aktierna, och då i inkomstslaget kapital. Dock kan reglerna om kvalificerade andelar i fåmansföretag för många medföra delvis beskattning i inkomstslaget tjänst.
De föreslagna reglerna ställer upp krav på det optionsutställande företaget (storlek, typ av verksamhet m.m.), på personaloptionen (bl.a. vissa beloppsgränser m.m.) och krav på optionsinnehavaren (bl.a. att optionsinnehavaren arbetar i företaget, äger en begränsad andel i företaget och får viss ersättning från företaget). Det ursprungliga förslaget hade fått kritik av remissinstanserna avseende de gränser som uppställts och regeringen har tagit till sig viss del av kritiken och utökat de tidigare angivna gränserna. I lagrådsremissen föreslås bl.a. att ett företag ska kunna anses nystartat i tio år från starten i stället för de sju år som angavs tidigare. Vidare föreslås att även befintliga ägare ska kunna omfattas av reglerna.
Nästa steg i lagstiftningsprocessen är att Lagrådet ska uttala sig om de föreslagna reglerna. Eftersom förslaget utgör ett så kallat statligt stöd måste det även anmälas till och godkännas av Europeiska kommissionen innan det kan genomföras. Ändringarna förslås träda i kraft den 1 januari 2018.