Artikel | 13 november 2025
Nytt lagförslag avseende ”ånger-knapp” vid ingående av distansavtal – vad innebär förslaget och hur påverkas ni?
Förra veckan lämnade regeringen över lagrådsremissen Ett stärkt konsumentskydd vid distansavtal till Lagrådet. Lagändringarna som föreslås syftar primärt till att stärka konsumentskyddet vid distansavtal om finansiella tjänster och instrument. Dock föreslås även att näringsidkare ska vara skyldiga att införa en ”ångra-knapp”. Kravet på sådan knapp eller liknande funktion föreslås gälla för alla distansavtal för varor och tjänster som ingås via ett onlinegränssnitt och där ångerrätt gäller – dvs. inte bara för finansiella tjänster och instrument. I den här artikeln beskriver vi kort vad förslaget innebär och hur ni bör gå tillväga för att implementera den nya funktionen.
Innebörden av det nya kravet
Förslaget innebär att en näringsidkare är skyldig att tillhandahålla en lättåtkomlig funktion som gör det möjligt för konsumenten att utöva sin ångerrätt. Detta gäller när ett avtal där ångerrätt gäller ingås via ett onlinegränssnitt, såsom en webbplats eller en applikation i en mobiltelefon. Detta innebär att näringsidkare ska tillhandahålla en funktion som:
- Är lättillgänglig i gränssnittet under hela ångerfristen och märkt tydligt, exempelvis ”ångra avtalet här” eller likvärdig entydig formulering.
- Låter konsumenten ange eller bekräfta sitt namn och uppgifter om det avtal som konsumenten vill frånträda.
- Låter konsumenten ange eller bekräfta i vilken elektronisk, läsbar och varaktig form som näringsidkaren ska bekräfta meddelandet (mottagningsbevis).
- Låter konsumenten uttryckligen bekräfta frånträdet (t.ex. genom en knapp märkt ”bekräfta frånträde”).
- Utan dröjsmål sänder ett mottagningsbevis till konsumenten med bekräftelse av tidpunkten för mottagandet.
Det är viktigt att poängtera att regeln inte skapar en ny eller utökad ångerrätt. Den säkerställer endast att en teknisk kanal för att utöva redan gällande ångerrätt finns där avtalet ingicks.
Praktiska konsekvenser för företag
Förslaget innebär att företag måste inventera och anpassa sina onlinegränssnitt så att ångra-funktionen, under hela ångerfristen, uppfyller de krav som anges ovan. I sammanhanget bör nämnas att funktionen kan finnas bakom inloggning men ska vara lätt att hitta där avtalet ingicks.
Vidare skärps informationsplikten gentemot konsumenten genom att konsumenten, inför avtalets ingående, ska informeras om förekomsten av ångra-funktionen och var den finns. Således måste företag se över och justera sina allmänna villkor och/eller annan information.
Brister i funktionen, dess synlighet eller märkning riskerar att bedömas som otillbörlig marknadsföring och föreslås sanktioneras enligt marknadsföringslagens system.
Tidslinje och rekommenderade åtgärder
Ändringarna föreslås träda i kraft den 19 juni 2026 och gäller avtal ingångna därefter. Ni bör därför redan nu:
- Kartlägga var och hur distansavtal ingås online och var funktionen ska placeras.
- Säkerställa att det finns teknisk möjlighet att utforma funktionen enligt kraven i lagförslaget.
- Bygga en process för omedelbart mottagningsbevis.
- Uppdatera er konsumentinformation och villkor med uppgift om ångra-funktionens placering.
- Kvalitetssäkra att ångerprocessen inte är mer betungande än köpflödet (det ska vara lika lätt att ångra som att ingå avtalet).
Hur kan Setterwalls hjälpa till?
Vi på Setterwalls har mångårig erfarenhet av konsumenträttsfrågor och assisterar löpande bolag inom e-handel att säkerställa att webbplats och applikationer uppfyller de krav som ställs, att uppgifter hanteras på rätt sätt och att konsumenträttigheter iakttas. Om ni behöver hjälp med att tolka gällande rätt alternativt granska eller upprätta konsumentinformation eller allmänna villkor så hjälper vi er gärna!