Artikel | 23 september 2025
Regeringens budgetproposition för 2026 – detta föreslås på skatteområdet

Regeringen lämnade den 22 september budgetpropositionen för 2026 till riksdagen. Fokus ligger enligt regeringen bland annat på att stärka hushållens ekonomi och arbetslinjen. På skatteområdet presenteras bland annat det slutliga förslaget om förenklad och förbättrad beskattningssituation för delägare i fåmansföretag, sänkning av SINK-skatten, ett system för skattereduktion för gåvor från juridiska personer samt sänkning av vissa energi- och konsumtionsskatter. Nedan sammanfattar Setterwalls de viktigaste skatteförslagen.
Översikt
- Skatt på arbetsinkomster och socialavgifter
- Skatt på kapital och egendom
- Företagsskatter
- Skatt på konsumtion, m.m.
Skatt på arbetsinkomster och socialavgifter
- Det ordinarie jobbskatteavdraget föreslås förstärkas, och skattesänkningen bör rikta sig främst till heltidsarbetande med låga och medelhöga inkomster. För att förstärkningen inte ska leda till en skillnad i beskattning mellan yngre med arbetsinkomster och äldre med pensionsinkomster förstärks grundavdraget i motsvarande mån. Därtill föreslås skattereduktionen för sjuk- och aktivitetsersättning förstärkas, för neutral beskattning jämfört med arbete. Regeringen avser att återkomma till riksdagen med ett förslag under hösten. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.
- Den jobbpremie som regeringen aviserat kommer införas under 2026 föreslås vara skattefri. För detta bedöms det behöva införas en bestämmelse om skattefrihet i lagstiftningen, och ändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.
- Som Setterwalls tidigare har aviserat om här föreslås den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta (SINK) sänkas från 25 till 20 procent (med undantag för sjöinkomst där skattesatsen är 15 procent). Av offentligfinansiella skäl meddelas att sänkningen bör genomföras i två steg. Enligt förslaget ska skattesatsen därför sänkas till 22,5 procent från och med den 1 januari 2026 och till 20 procent från och med den 1 januari 2027.
- Den skattefria förmånen av laddning av bil, m.m. på arbetsplatsen föreslås göras permanent, samtidigt som rätten till avdrag för drivmedelsutgifter vid tjänsteresor utvidgas. Regeringen avser att under 2025 återkomma till riksdagen med förslag. De kommande förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.
- Beloppsgränsen gällande avdrag för utgifter för resor till och från arbete, resor till och från utbildningsplatsen samt inställelseresor föreslås höjas från 11 000 till 15 000 kronor. Regeringen avser att under hösten återkomma till riksdagen med ett förslag, och det kommande förslaget föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.
- Det föreslås införas en tillfällig nedsättning av det samlade uttaget av arbetsgivaravgifter och allmän löneavgift på ersättning till personer som vid årets ingång har fyllt 18 men inte 23 år. Förslaget innebär en avgiftsnivå om sammantaget 20,81 procent (jämfört med normala 31,42 procent), till den del av lönen som inte överstiger 25 000 kronor per månad. Det kommande förslaget föreslås träda i kraft den 1 april 2026 och tillämpas på ersättning som ges ut under perioden den 1 april 2026 till och med den 30 september 2027.
- Sänkta nivåer föreslås för vissa delavgifter inom socialavgifterna i syfte att balansera förväntade utgifter och intäkter. För att justeringen av delavgifterna ska ske inom ramen för ett oförändrat avgiftsuttag föreslås samtidigt en höjning av den allmän löneavgiften till 12.62 procent. Förslaget bör medföra sänkta arbetsgivaravgifter för utländska arbetsgivare som inte har ett fast driftställe i Sverige. Förändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.
Skatt på kapital och egendom – slutliga förändringsförslag gällande 3:12-reglerna
Som Setterwalls vid ett flertal tidigare tillfällen har aviserat om presenterar regeringen nu sitt slutliga förslag till förenklade och förbättrade regler för utdelning och kapitalvinst på andelar i fåmansföretag (de s.k. 3:12- reglerna).
Regeringens slutliga förslag i budgetpropositionen överensstämmer i huvudsak med det som presenterades i lagrådsremissen och som vi tidigare rapporterat om här. Vissa delar av 3:12-utredningens initiala förslag har därmed inte heller tagits med i propositionen. Bland annat har förslaget om att införa ett uttryckligt krav på minst 30 procent utomstående ägande i utomståenderegeln slopats, liksom förslaget om en särskild definition av närståendebegreppet, där syskonkretsen skulle undantas. Inte heller förslaget om ett gemensamt takbelopp för utdelning och kapitalvinst om 90 inkomstbasbelopp har genomförts.
I propositionen föreslås följande centrala förändringar bli verklighet.
- En ny gemensam modell med grundbelopp på 4 inkomstbasbelopp (322 400 kronor inkomståret 2026) som ersätter dagens förenklingsregel. Grundbeloppet ska per automatik fördelas på andelarna i bolaget och för ägare till flera fåmansbolag även proportionerligt mellan innehaven.
- En förändrad beräkning av lönebaserat utrymme, slopat löneuttagskrav och kapitalandelskrav kombinerat med ett infört schabloniserat löneavdrag;
- En ändrad definition av dotterföretag vid löneunderlag, samtidigt som löneunderlag i AIF-strukturer begränsas;
- En begränsad ränteberäkning på omkostnadsbelopp och ingen årlig uppräkning av sparat utdelningsutrymme;
- Tidsperioderna för den utvidgade fåmansföretagsdefinitionen, kvalifikationsreglerna, utomståenderegeln och karensregeln när ett företag upphör att vara ett fåmansföretag förkortas från fem till fyra år;
- En utökad rätt till lönebaserat utrymme vid andelsbyte;
- Uppgiftsskyldighet som knyts till den som innehar kvalificerade andelar.
Förslagen i den tidigare presenterade utredningen om beskattning av carried interest, som Setterwalls tidigare skrivit om här är delvis hanterat i budgetpropositionen genom begränsning av löneunderlag i AIF-strukturer. Några övriga förslag från denna utredning noteras inte i propositionen.
Förändringarna föreslås huvudsakligen träda i kraft den 1 januari 2026. Vissa delar tillämpas dock för beskattningsår som börjar efter 31 december 2026.
Företagsskatter
- Ett nytt system för skattereduktion föreslås införas, där juridiska personer efter begäran har rätt till skattereduktion för gåva som har lämnats till en godkänd gåvomottagare för att främja social hjälpverksamhet eller vetenskaplig forskning. Skattereduktionen beräknas på värdet av gåva som har betalats under kalenderåret och uppgår till underlaget multiplicerat med bolagsskattesatsen (20,6 procent). Reduktionen för en juridisk person föreslås som mest kunna uppgå till 164 800 kronor för ett kalenderår. Enligt förslaget ska en gåva som ger en juridisk person rätt till skattereduktion samtidigt inte tas upp till beskattning av någon som direkt eller indirekt äger en andel i den juridiska personen. Inte heller kupongskatt ska betalas vid en sådan gåva. Förändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.
- Regeringen avser att under 2025 återkomma till riksdagen med ett förslag gällande nya bestämmelser som bl.a. förenklar och förbättrar skattereglerna rörande skog, m.m. och anpassar reglerna till EU-rätten. Förslaget föreslås träda i kraft den 1 april 2026.
- Regeringen avser att under våren 2026 återkomma till riksdagen med förändringsförslag gällande systemet med tonnagebeskattning, som möjliggör för fler företag och fartyg att kunna omfattas samtidigt som anpassningar görs för att regelverket ska överensstämma med EU:s statsstödsregler. Förändringarna föreslås träda i kraft den 20 juli 2026 och tillämpas första gången för beskattningsår som börjar efter 31 december 2026. Innan det aviserade förslaget kan träda i kraft måste det dock anmälas till och godkännas av Europeiska kommissionen.
På företagsskatteområdet noteras att det tidigare aviserade förslaget om sänkt bolagsskatt, som Setterwalls tidigare rapporterat om här, inte blivit verklighet i propositionen. Det tidigare förslaget om förbättrade ränteavdragsregler för företag återfinns inte heller i budgetpropositionen, men förväntas lämnas till riksdagen i en separat proposition i slutet av september.
Skatt på konsumtion m.m.
- På energi- och miljöskatteområdet föreslås bland annat att energiskatten på el sänks till 36 öre/kWh från och med den 1 januari 2026. Den tillfälligt utökade nedsättningen av skatt på jordbruksdiesel förlängs för förbrukning under 2026 och villkoren för återbetalning justeras. Vidare moderniseras beskattningen av gaser och en mer enhetlig energibeskattning föreslås införas vid metallurgiska processer. Fordonsskatt och saluvagnsskatt föreslås slopas för vissa släpvagnar från och med den 1 februari 2026.
- Alkoholskatten föreslås sänkas för drycker från oberoende småproducenter från och med den 1 juli 2026, vilket innebär en utvidgning av den tidigare nedsättningen för småbryggerier. Samtidigt föreslås tobaksskatten höjas på vissa tobaksprodukter från och med den 1 januari 2027. Syftet är att stärka konkurrenskraften för små producenter och samtidigt värna folkhälsan.
- Regeringen föreslår att mervärdesskatten på livsmedel tillfälligt sänks från 12 till 6 procent från och med den 1 april 2026 till och med den 31 december 2027 och att mervärdesskatten på tillträde till danstillställningar sänks från 25 till 6 procent från och med den 1 juli 2026. Dessutom föreslås införande av nya åtgärder för att motverka momsbedrägerier från och med 1 juli 2026 och reglerna för fördelning av avdrag för mervärdesskatt vid blandad verksamhet föreslås ändras från och med den 1 januari 2027. Förändringarna syftar till att stärka hushållens köpkraft och öka rättssäkerheten i momssystemet.
Offentligfinansiella effekter
Enligt propositionen minskar regeländringarna skatteintäkterna 2026, huvudsakligen via förstärkt jobbskatteavdrag, tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifter för 19-23-åringar, sänkt elskatt och tillfälligt sänkt livsmedelsmoms.
Setterwalls kommentar
Setterwalls bevakar de föreslagna ändringarna och återkommer med fördjupningar, bl.a. gällande förändringarna som föreslås kring 3:12-reglerna. Har ni frågor om hur förslagen påverkar er, kontakta gärna Setterwalls skatteexperter.
Innehållet är en allmän redogörelse av informativ karaktär och är inte juridisk rådgivning att lägga till grund för bedömning i ett enskilt ärende. Vänligen kontakta oss för rådgivning i det enskilda fallet.
Kontakt:
Verksamhetsområde: