Artikel | 12 november 2024
Uppdateringar i ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation

Den 19 september 2024 lanserade ICC en uppdaterad version av sina regler för reklam och marknadskommunikation. Den svenska språkversionen kom ut den 7 november 2024. Från och med den 1 januari 2025 kommer de uppdaterade reglerna att anses vara tillämpliga på den svenska marknaden. En sammanfattning av några av de mest centrala uppdateringarna följer i denna artikel.
Enligt marknadsföringslagen ska all marknadsföring vara förenlig med god marknadsföringssed. ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation (nedan ”ICC-koden”) har i praxis ansetts vara exempel på god marknadsföringssed vid en bedömning av marknadsföringspåståenden i Sverige. I vart fall efter en kortare övergångsperiod kan det antas att även den uppdaterade ICC-koden kommer att få denna ställning. De uppdaterade reglerna har därför en direkt inverkan på marknadsföring och kommersiell kommunikation i Sverige.
Läs hela artikeln här.