Tillstånd eller registrering hos Finansinspektionen

För att ett företag ska få bedriva finansiell verksamhet riktad till allmänheten krävs det många gånger att verksamhetsutövaren får tillstånd eller registrering hos Finansinspektionen (FI).

Tillstånds- och registreringsprocesser hos FI kan framstå som långdragna, tidskrävande och komplicerade. Setterwalls har specialist- och expertkompetens inom finansregulatorisk reglering och en lång erfarenhet av att företräda klienter under tillstånds- och registreringsprocesser hos myndigheten.

Exempel på tillstånds- eller registreringspliktiga verksamheter är bland annat:

  • Bank- eller finansieringsrörelse;
  • Värdepappersrörelse;
  • Betaltjänster;
  • Börs;
  • Utgivning av elektroniska pengar;
  • Gräsrotsfinansieringstjänster;
  • Förvaltning av värdepappersfonder (UCITS);
  • Förvaltning av alternativa investeringsfonder (AIF);
  • Verksamhet med konsumentkrediter; och
  • Valutaväxling och annan finansiell verksamhet (bl.a. viss verksamhet med kryptovaluta och kreditgivning till företag).

För ansökan hos FI betalas en ansökningsavgift, som skiljer sig åt beroende på tillstånd. Det gör även vilka handlingar som behöver upprättas och hur lång tid processen hos FI tar. Setterwalls har erfarenhet av att upprätta och granska ansökningshandlingar, verksamhetsanalyser och bistå under hela förfarandet hos FI.

Processen

Hanteringen av en tillståndsprocess hos FI kan i grova drag sammanfattas enligt följande:

  1. FI tar emot ansökan
  2. Mottagande bekräftas, uppmaning att betala ansökningsavgift
  3. Ansökningsavgiften inkommer till FI
  4. Formell granskning av ansökan inleds
  5. Materiell granskning av ansökan
  6. FI beslutar om att godkänna eller avslå ansökan

De ansökningshandlingar och den dokumentation som du som ansöker kan behöva tillhandahålla FI under en tillstånds- eller registreringsprocess kan innefatta bland annat information om ditt företags:

  • ägare- och ledning;
  • kapitalsituation och hur företaget uppfyller eventuella kapitaltäcknings- och kapitalkrav;
  • verksamhetsplan;
  • finansiella prognoser;
  • rutiner, riktlinjer och övriga åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism;
  • hantering av intressekonflikter; och
  • rutiner och processer för IT- och informationssäkerhet.

Normalt ställer FI ett flertal frågor till det sökande bolaget under ärendets gång och ett flertal kompletteringsförelägganden är att vänta. Här gäller det att särskilt identifiera vad FI är ute efter i sina frågor och på vilka områden FI eventuellt anser att ansökan brister eller är otydlig.

Den formella granskningen

FI:s formella granskning tar sikte på att avgöra om den inkomna ansökan är formellt komplett. Det är således en bedömning för att ta ställning till om ansökan innehåller den information som följer av lagar, föreskrifter, förordningar och riktlinjer för att kunna ta ett beslut eller om ansökan behöver kompletteras i något avseende. Om FI anser att en ansökan inte är komplett ger FI normalt den sökande möjlighet att komplettera sin ansökan. Om ansökan inte kompletteras kan FI komma att avvisa ansökan.

Den materiella granskningen

De materiella förutsättningarna för att en verksamhetsutövare ska få ett visst tillstånd följer av tillämplig lag och i viss mån FI:s praxis. FI granskar huruvida förutsättningarna för tillstånd är uppfyllda.

Beslut

När den materiella granskningen är klar fattar FI beslut om att bevilja eller avslå ansökan om tillstånd eller registrering och du får besked i form av ett skriftligt beslut.

Kontakta oss

Kontaktperson:

Tobias Björklund