Artikel | 25 Sep 2024
Förslag till nationell förteckning över invasiva främmande arter med tillhörande nya regler
Regeringen har gett Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten i uppdrag att föreslå en nationell förteckning över invasiva främmande arter som är av särskild betydelse för Sverige. Myndigheterna har tagit fram ett förslag på nationell förteckning samt tillhörande författningsändringar och förslaget har under maj–september 2024 remitterats av Klimat- och näringslivsdepartementet. Setterwalls Tove Andersson har bistått Advokatsamfundet med framtagande av remissyttrande.
Förslaget i korthet
Nuvarande reglering av invasiva arter bygger på EU-förordning (EU) nr 1143/2014 om förebyggande och hantering av introduktion och spridning av invasiva främmande arter. Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten har föreslagit vilka arter som ska ingå i en nationell förteckning över invasiva arter, som ska biläggas den svenska förordningen (2018:1939) om invasiva främmande arter. Förslaget innebär att motsvarande förbud som gäller för EU-listade arter ska gälla även för de nationellt listade arterna. För arterna föreslås s.k. utrotnings- och hanteringsåtgärder. För vissa arter, t.ex. mink och amerikansk hummer, föreslås att specifika undantag införs. Författningsändringarna omfattar även justeringar i bl.a. miljöbalken. Advokatsamfundets remissgrupp har fokuserat arbetet på frågor om rättssäkerhet och ansvarsfrågor.
Synpunkter på förslaget
Advokatsamfundet har i remissyttrandet på ett övergripande plan ingen erinran mot förslaget att införa en nationell förteckning över invasiva främmande arter. Däremot anser Advokatsamfundet bland annat att förslagets förenligheten med WTO:s avtal om sanitära och fytosanitära åtgärder (SPS-avtalet) bör utvecklas.
En central del i Advokatsamfundets remissyttrande rör den föreslagna ändringen av 31 och 42 §§ förordningen (2018:1939) om invasiva arter. Förslaget innebär i detta avseende att ansvaret för verkställande av utrotnings- och hanteringsåtgärder i första hand kommer att åläggas fastighetsägare, nyttjanderättshavare eller annan som har rådighet över fastighet, i stället för länsstyrelsen. Advokatsamfundet har framfört att konsekvenserna av denna ändring bör utredas ytterligare och redovisas närmare.
Samfundet har även framfört att den nuvarande lydelsen av 29 kap. 2 c § miljöbalken kan ifrågasättas ur rättssäkerhetssynpunkt och välkomnar därför en översyn av den bestämmelsen. Den nu föreslagna ändringen, som innebär att handlingar i strid med den svenska förordningen om invasiva arter utan inskränkningar blir föremål för självständig kriminalisering, bedöms innebära en utvidgning av det straffbara området på sätt som kräver ytterligare utredning.
Hela remissyttrandet och samtliga synpunkter från Advokatsamfundet återfinns via följande länk: Advokatsamfundet – Remissvar
Setterwalls följer utvecklingen vad gäller de föreslagna reglerna noga. Tveka därför inte att kontakta oss om du har frågor kopplade till förslaget eller andra frågor gällande art- och artskyddsreglering.
Innehållet är en allmän redogörelse av informativ karaktär och är inte juridisk rådgivning att lägga till grund för bedömning i ett enskilt ärende.