Artikel | 05 Jul 2018
Swedish Match undgår böter om 38 miljoner kronor för agerandet att införa etikettsystem i snuskylar
I förra veckan meddelade Patent- och marknadsöverdomstolen dom i målet mellan Konkurrensverket och Swedish Match angående missbruk av dominerande ställning genom införande av ett system med enhetliga hyllkantsetiketter i snuskylar.
Patent- och marknadsöverdomstolen friar Swedish Match och ändrar den tidigare instansens dom i vilken Swedish Match dömdes att betala cirka 38 miljoner kronor i konkurrensskadeavgift.
Som Setterwalls rapporterat i tidigare nyhetsbrev (se länk här) dömdes Swedish Match att betala cirka 38 miljoner kronor efter att Patent- och marknadsdomstolen fann att bolaget missbrukat sin dominerande ställning genom införandet av ett konkurrensbegränsande etikettsystem i sina snuskylar.
I korthet var bakgrunden till målet att Swedish Match försett återförsäljare med snuskylar. Både snus från Swedish Match och bolagets konkurrenter fick finnas i kylarna. Återförsäljarna fick dessa kylar gratis på vissa villkor avseende marknadsföring av konkurrenternas produkter i kylarna. Under våren 2012 justerade Swedish Match dessa villkor genom att införa ett nytt system för hyllkantsetiketter i kylarna. Tidigare hade konkurrenterna själva fått utforma sina etiketter, men i och med införandet av Swedish Matchs nya system tvingades konkurrenterna antingen följa en viss angiven mall eller acceptera att de egna etiketterna byttes ut mot generiska gråvita etiketter.
Patent- och marknadsöverdomstolen konstaterar nu att etikettsystem var konkurrensbegränsande men friar Swedish Match med motiveringen att tobakslagens förbud mot kommersiella meddelanden utgjorde ett objektivt godtagbart skäl för agerandet som var proportionerligt. Slutsatsen blev således att Swedish Match inte behövde betala konkurrensskadeavgift.
Setterwalls kommentar
Det kan konstateras att Patent- och marknadsöverdomstolen lägger betydligt mer fokus på tobakslagens krav på marknadsföring av tobak än Patent- och marknadsdomstolen. Underinstansen konstaterar att frågan om marknadsföringsrättsliga bedömningar av om enskilda etiketter varit otillbörliga ligger utanför domstolens prövning. Patent- och marknadsdomstolen menar tvärtom att det ligger inom domstolens utredningsansvar och finner det utrett att det var vanligt förekommande att etiketter och dekaler inte uppfyllde tobakslagens krav och att Swedish Match genom införandet av etikettsystemet kunnat åstadkomma marknadsföring i enlighet med tobakslagen, ett objektiv godtagbart ändamål.
En allmän reflektion är att den friande domen nog är lite lyckosam. Hade inte tobakslagens krav på marknadsföring funnits i bakgrunden är den sannolika utgången att Patent- och marknadsdomstolens dom hade stått sig. Det finns därför all anledning för företag med en stark marknadsposition att iaktta stor försiktighet vid utformningen av marknadsföringsstrategier i allmänhet och vid tillhandahållandet av riktlinjer för marknadsföring av produkter i kylar, frysar eller liknande anordningar i synnerhet.
Slutligen får vi på Setterwalls önska en riktigt glad sommar!
Setterwalls EU- och konkurrensrättsgrupp har lång erfarenhet av att arbeta med frågor rörande missbruk av dominerande ställning och vilka överväganden som bör göras för företag med höga marknadsandelar, både i relation till kunder och leverantörer som inför potentiella förvärv. Kontakta oss gärna om ni behöver hjälp med att bedöma om er strategi är förenlig med konkurrensreglerna eller om ni misstänker att ert företag blir utsatt för ett agerande som kan utgöra missbruk av dominerande ställning.
Kontakt:
Verksamhetsområde: