Artikel | 27 oktober 2025
Två domar om gårdsförsäljning – måste inte följa Systembolagets öppettider
Efter att gårdsförsäljning blev tillåten i juni 2025, vilket Setterwalls rapporterat om exempelvis här och här, har nu de första målen gällande det nya regelverket avgjorts. Förvaltningsrätten i Stockholm har i två mål den 23 oktober 2025 prövat frågan om försäljningstider utifrån lokala förhållanden, och beviljat tillstånd för gårdsförsäljning av spritdrycker även på helgfria lördagar klockan 15.00–20.00 samt söndagar och helgdagar klockan 10.00–20.00.
I båda målen hade Socialnämnden i Stockholms stad beviljat gårdsförsäljningstillstånd för försäljning av spritdrycker på helgfria vardagar kl. 10.00–20.00 samt helgfria lördagar kl. 10.00–15.00. Ansökningarna avslogs såvitt avsåg lördagar kl. 15.00–20.00 samt söndagar och helgdagar kl. 10.00–20.00, med hänvisning till alkoholpolitiska olägenheter. Därför skulle försäljningstiderna begränsas till Systembolagets öppettider.
I sitt avgörande betonade domstolen att kommunen enligt alkohollagen ska göra en individuell prövning av försäljningstider utifrån lokala förhållanden, och särskilt bedöma risker för ordning, nykterhet och folkhälsa. Generella alkoholpolitiska hänvisningar, osäkerhet om framtida konsumtion eller en allmän önskan att hålla tiderna i paritet med Systembolaget räcker inte för att begränsa öppettiderna.
Domstolen framhöll vidare att syftet med regleringen av gårdsförsäljning är att främja lokal besöksnäring. Därför har begränsningar införts för att säkerställa att det är besöksupplevelsen, och inte alkoholförsäljning, som står i centrum. Det finns bland annat krav på att gårdsförsäljning endast får ske till konsumenter som deltar i ett kunskapshöjande besöksarrangemang samt att försäljningsmängden till varje enskild konsument är begränsad. Enligt förvaltningsrättens mening talar detta för att denna typ av försäljning kommer att ske under relativt kontrollerade former. Avsaknad av konkreta klagomål, anmärkningar eller ordningsproblem – samt att Polismyndigheten inte haft invändningar – fick därmed betydelse. Närhet till skolor och ungdomsgårdar var inte avgörande eftersom de försäljningstider som domstolen hade att pröva låg utanför ordinarie skolverksamhet och det saknades visad exponering eller problematik i området.
Avgörandena, som är de första i sitt slag, kan komma att överklagas. Om förvaltningsrättens bedömning står sig ligger det på en kommun som inte beviljar ansökta öppettider för gårdsförsäljning att på ett konkret sätt motivera hur en fullt ut beviljad ansökan skulle medföra olägenheter i fråga om ordning och nykterhet eller särskild risk för människors hälsa.
Setterwalls bevakar området och är tillgängliga för frågor om gårdsförsäljning.
Kontakt:
Verksamhetsområde: